Thursday, September 16, 2010

שמלת הבשר של גאגא'לה

עולם התקשורת כמרקחה. אפילו כתבים לענייני רצינות, שלרוב מרימים את האף למול נושאים רדודים כמו בידור, פופ ואופנה לא יכלו להתחמק מהתמונות של הבחורה המוזרה עם שמלת הבשר. אין ברירה, חייבים לדבר על זה.

בכל מהדורות החדשות מדברים על זה, בכל העיתונים, כולל "הארץ". אנשים רציניים יושבים ומנתחים את ליידי גאגא כתופעת תרבות. אכן תופעה - אבא שלי אמר שדיברו עליה בחדשות. יום שצמד המילים "ליידי" ו"גאגא" יוצא מפיו של אבא שלי, שלדבריו כל מה שכתוב בבלוג הזה הוא בשבילו סינית, הוא לכל הדעות יום היסטורי.

ליידי גאגא היא גאון תקשורתי, אבל היא לא המציאה את הגלגל, רק המציאה את הגאגא. נכון, אין שום דבר שדומה לה בנוף הבידור העולמי היום, אבל זה כנראה בגלל העובדה שרובנו לא מכירים או לא זוכרים שגם פעם היו אמנים שניסו למשוך תשומת לב ולשבור מסגרות, מה שנקרא "אמני פרובוקציה". גאגא עשתה שיעורי בית אצל כמה כאלה: רשימה מצומצמת תכלול את סלבדור דאלי, אנדי וורהול, ג'ון לנון, מרסל דושאמפ, מדונה ועוד. הליידי היא משב רוח מרענן כי כבר מזמן לא הפציע בשמי התרבות שלנו מישהו כל כך מסקרן, שלא חושש להיראות מכוער או משוגע כדי לטלטל אותנו, וגם עושה את זה בסטייל (שניתן להתווכח עליו, אבל לא כרגע).
(בכוונה לא שמתי את שמלת הבשר. מספיק, ראינו, הבנו, נגעלנו)

כזו היא ליידי גאגא- אמנית פרובוקציה שבמקרה גם שרה. ולא נזלזל במוסיקה - גאגא היא מוסיקאית פופ מוכשרת מאוד וגם זמרת טובה, אבל היא ואנחנו יודעים היטב שבלי התחפושות המוטרפות וההגיגים ההזויים שהיא משחררת היא לא הייתה מגיעה עד הלום.
כולם שואלים - מה בעצם רצתה הליידי להשיג מהשמלה הדוחה הזו? האם רצתה להרגיז את פעילי זכויות בעלי החיים? או שמא ניסתה לעורר בנו גועל כדי שנפסיק לאכול בשר? אולי בכלל רצתה לנסח ביקורת חברתית על האופן שבו מתייחסים לגוף האישה? כך או כך, ליידי גאגא השיגה בדיוק את מה שרצתה: שכולם ידברו על זה.

והנה בדיחונת לסיום: לאחר טקס פרסי הMTV המדובר, גאגא התראיינה בתכנית של אלן דג'נרס והצהירה שלא תכננה ליצור מחלוקת כשלבשה את השמלה.




1 comment:

  1. אוי אוי.. היא לא החזירה אותך לצמחוניות?... ;)

    ReplyDelete